2022 wordt jouw hardloopjaar!

2022 wordt jouw hardloop jaar

Een nieuw jaar is altijd een mooi moment om de draad weer op te pakken. Lees dit blog en 2022 wordt jouw succesvolle hardloopjaar!

Een goed begin is het halve werk
Zorg dat het begin goed is. Zo houd je het langer vol. Waar moet je dan op letten?
 

1. Goede schoenen

Maak niet de fout om een goedkope schoen online te scoren. Het lijkt aantrekkelijk, maar te smalle, te brede of geen goed dempende schoen, is geen goede start voor een mooi hardloopjaar. Laat je goed adviseren.

 

2. Bouw rustig op 
Denk je na drie trainingen... 'wauw, dit gaat lekker, ik gooi er even twee kilometer bij op.' Doe het niet! Bouw rustig op, want je spieren en pezen moeten wennen aan de belasting. Hoe goed je conditie ook is, hardlopen is een belastende sport. Dus zorg dat je een schema hebt waar je je aan kunt houden, zodat je blessure vrij kunt blijven lopen. Vraag hier een opbouwschema aan.

 

3. Maak het lopen aantrekkelijk 
Kies een loopmaatje dat ook start met rennen, kies telkens verschillende routes, loop soms verhard en soms door het bos, ga rennen tijdens de zonsopgang, kies een leuk evenement waar je naar toe wilt trainen. Soms hoor je mensen zeggen: 'hardlopen is saai', maar echt hoor, je kunt het zelf heel leuk en gevarieerd maken!

 

4. Beloon jezelf
Maak van te voren een afspraak met jezelf. Als ik het vier maanden volhoudt, mag ik dat mooie hardloopshirtje kopen. Beloon jezelf als het lukt, maar wel met iets sportiefs, waardoor je nóg meer zin krijgt om verder te trainen.

 

5. Maak een analyse 
Bij Kievit Sport bieden we analyses aan waarbij we kijken naar jouw looppatroon. Wat kun je verbeteren tijdens het lopen? Je krijgt markers op je benen en schoenen geplakt en we kijken naar wat je doet tijdens het lopen. Juist voor de beginnende loper interessant, omdat je de aanwijzingen direct mee kunt nemen in je opbouw. De analyse is gratis als je je schoenen bij Kievit Sport koopt. Meer informatie over de analyse vind je hier of maak direct een afspraak.

  Marijke van Duuren     03-01-2022 14:41

Anderen bekeken ook

Exo-L-Enkelbrace

Exo-L-Enkelbrace

De EXO-L Enkelbrace biedt de beste bescherming tegen een enkelverzwikking. De EXO-L is op maat gemaakt en daardoor erg comfortabel om te dragen. De brace voorkomt dat de enkel de verzwikbeweging kan maken. Deze werking is gebaseerd op de werking van het lichaam, de EXO-L Enkelbrace grijpt alleen in wanneer je dreigt te verzwikken. Je behoudt hierdoor je bewegingsvrijheid en tegelijkertijd de optimale bescherming. Bekijk hier een filmpje over de werking van de EXO-L.

 

Hoe gaat het in z'n werk?

Exo-L Enkelbrace

Kom langs bij Kievit Sport. Wij informeren, adviseren en maken een 3D-scan van je enkels. Vervolgens kun je bij ons direct de EXO-L Enkelbrace bestellen.

Het specifiek voor jou gemaakte ontwerp wordt via een 3D-printer gemaakt. De EXO-L Enkelbrace wordt dus volledig op maat gemaakt. Vervolgens worden de EXO-L(’s) ge-assembleerd en onderworpen aan een goede kwaliteitscontrole. De EXO-L Enkelbrace steunt af op de enkel en werkt i.c.m. met de schoen. Je schoen moet daarvoor aangepast worden. De aanpassing kan op alle lage schoenen. Uiteraard ben je ook welkom bij ons om je te laten adviseren in schoenen: een geschikte, stevige schoen. Ons assortiment is uitgebreid en voor ieder voettype is er een schoen beschikbaar. 
 

Aanpassing schoen

Om een EXO-L Enkelbrace te gebruiken moet de schoen aangepast worden. Bij Kievit Sport kun je ook je schoen laten aanpassen. Wij hebben een schoenmaker die deze aanpassing op jouw (sport)schoen kan doen.



Meer info of afspraak maken

Maak een scan-afspraak en ontdek de EXO-L zelf! Of wil je eerst meer informatie? Laat je gegevens achter op het formulier onderaan de pagina en een van onze werknemers neemt zo snel mogelijk contact met je op!


Sporten

De EXO-L is bruikbaar voor tijdens (bijna) alle sporten. Wij zien vooral veel indoorsporters in de winkel: handbal, volleybal, korfbal, maar ook voor hardlopen, voetbal, gym op school, basketballen... noem het maar op. De EXO-L verstevigt de enkel en geeft alle bewegingsvrijheid waardoor je de enkelbrace met alle sporten gebruiken kunt. Twijfel jij of de EXO-L geschikt is voor jouw sport? Neem gerust contact met ons op via info@kievitsport.nl of bel 088 - 454 77 67.


Voordelen t.o.v. gewone brace

Bekijk hier een filmpje voor de voordelen van een EXO-L ten opzichte van een gewone enkelbrace.
 

Kosten

Eén enkelbrace: € 150,-
Twee enkelbraces: € 250,-
Opzetstuk schoen: € 15,- per schoen

De brace gaat langere tijd mee, dus mocht je nieuwe schoenen kopen, hoef je alleen nieuwe opzetstukken op de schoen te laten zetten.

 

De Exo-L Enkelbrace

De Exo-L Enkelbrace is een op maat gemaakte enkelbrace die je helpt bij het voorkomen van een enkelverzwikking.

Lees verder
Alles over wedstrijdschoenen

Alles over wedstrijdschoenen

Klaar voor de start met Wedstrijdschoenen

Wat hebben we er naar gesmacht, wat hadden we er weer zin in. Een hardloopwedstrijd.

 

Klaar voor de start? Af!

Die sfeer vlak voor de start... de zenuwen die door de lucht zweven, de wiebelende lopers in het startvak om de spieren nog even los te maken, groepjes die ontspannen aan het kletsen zijn, tot het moment dat de man met het startpistool meldt dat iedereen klaar moet gaan staan. Gespannen gezichten en dan de knal. Weg is de meute. Sommigen op jacht naar een nieuw persoonlijk record, sneller dan ze ooit gedaan hebben. Anderen gewoon voor de fun, lekker ontspannen lopen en zorgen dat de finishlijn gehaald wordt. De pijn onderweg of juist het genieten en dan na zoveel kilometer eindelijk die verlossende finishlijn! Je hebt het gehaald!

 

Na afloop gezellig kletsen met je loopmaatjes, dat drankje om de droge keel te smeren, de een met een grote lach op z'n gezicht omdat het record is gehaald, de ander balend en mopperend omdat het voor geen meter liep. Ook dat hoort bij een (wed)strijd.

De hardloopschoenen hebben je de wedstrijd weer doorgeloodst. Die fijne stabiele schoenen of juist die snelle lichte wedstrijdschoenen. Waar gaat jouw keuze naar uit? Heb je wel eens een wedstrijdschoen geprobeerd? Bij Kievit Sport hebben we diverse lichte schoenen die je helpen naar dat persoonlijke record.
 

Waarom een wedstrijdschoen?

Als je goed getraind bent en over een goede afzet beschikt kun je profijt hebben van een wedstrijdschoen. Doordat de schoenen (heel) licht zijn, je snel kunt afwikkelen en de afzet wordt gestimuleerd, krijg je het gevoel dat je vliegt. Ook mentaal heeft de wedstrijdschoen effect. Zodra je de veters van die snelle schoen hebt gestrikt, ben jij er helemaal klaar voor. Klaar om alles te geven.
 

Waarom geen wedstrijdschoen?

Loop jij nog niet zo lang? Heb jij weinig snelheid? Ben je wat zwaarder? Loop je vrij instabiel? Dan is een wedstrijd misschien niet direct dé schoen voor jou. De schoen biedt jou bijvoorbeeld niet genoeg stabiliteit zodat de kans op een blessure groter is of het lichtere materiaal is eigenlijk te licht voor jou, zodat de schokdemping groot is en juist weinig voordelen uit de schoen haalt. Dan kun je beter kiezen voor een schoen die jou wél die voordelen biedt, waar jij echt wat aan hebt. Op die manier kun je je wedstrijd goed uitlopen en na afloop blessurevrij verder trainen. Erg belangrijk voor de volgende wedstrijd die op het programma staat.

Een wedstrijdschoen of juist een hardloopschoen. Wat heeft jouw voorkeur?
 

Welk type hardloopschoen past het beste bij jou?

Het is belangrijk om te weten hoe jouw looppatroon eruit ziet om te kunnen beoordelen of een wedstrijdschoen geschikt is voor jou en welke het beste bij jouw voet past. Plan een analyse bij Kievit Sport om hier achter te komen en om de meest geschikte (wedstrijd)schoen voor jou te vinden! Ook als dit dus geen wedstrijdschoen is.



Plan een loopanalyse   OF   Bekijk alle wedstrijdschoenen
 
Lees verder
Garmin Starterhorloges

Garmin Starterhorloges

Garmin Startershorloges

Of je nou een gevorderd of beginnende hardloper bent, je hebt vast al eens van Garmin Sporthorloges gehoord.

 

Als beginnende hardloper heb je veel mogelijkheden om je looppatroon te analyseren. Of je nou een gevorderd of beginnende hardloper bent, je hebt vast al eens van Garmin Sporthorloges gehoord. Een Garmin sporthorloge is een handige gadget om trainingen inzichtelijk te maken. Zo kun je onder andere je hartslag, snelheid en afstand meten met de tools die in het horloge zijn verwerkt. Wat Garmin sporthorloges uniek maakt is dat deze metingen zeer nauwkeurig worden uitgevoerd. Voor de beginnende hardloper hebben wij hieronder 2 Garmin sporthorloges uitgelicht.
 

 


DE FORERUNNER 45 (S)

DE FORERUNNER 45 (S) IS HET INSTAPHORLOGE VAN DE HARDLOOPLIJN. MET VERSCHILLENDE MEETFUNCTIES HEEFT DIT HORLOGE ALLE BASICS DIE JE ALS BEGINNENDE HARDLOPER NODIG HEBT.

Zo beschikt dit horloge over een hartslagmeter op de pols en heeft het een ingebouwde GPS. Met de GPS kun je je afstand, tempo en route vastleggen om nadien te analyseren. Dit horloge staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en is te personaliseren naar wens. Naast deze functies kent dit horloge ook de ongevallendetectie. Hiermee detecteert het horloge wanneer je hulp nodig hebt en wordt een bericht met je locatie naar (nood)contactpersonen toegestuurd. Kortom, hét horloge voor de beginnende hardloper.

€199,99

 

DE FORERUNNER 245 (M)

DE FORERUNNER 245 (MUSIC) IS DE UITGEBREIDE VARIANT VAN DE FORERUNNER 45 (S).

De Garmin Forerunner 245 (M) is meer gericht op het analyseren van je loop. Op dit horloge zit, net zoals op de Forerunner 45 (S) tevens de hartslagmeter, en de ingebouwde GPS en ongevallendetectie. Daarnaast heeft dit sporthorloge de beschikking over het evalueren van jouw trainingsstatistieken, waaronder de VO2 Max, aerobe en anaerobe trainingseffecten. Zie hieronder voor de betekenissen van deze begrippen Tot slot heeft de Forerunner 245 (M) nog een leuke feature, de M staat namelijk voor Music. Het is mogelijk om 500 nummers op te slaan op het horloge. Deze kun je beluisteren zonder smartphone en is te koppelen aan je bluetooth headset.

€349,99

 

BEGRIPPEN

VO2 Max = zuurstofopnamevermogen van het cardiovasculaire systeem in maximaal vermogen

Aerobe training = training waarbij zuurstof wordt gebruikt, zoals joggen.
• Ontwikkelt aerobe energieproductie
• Verbruikt vet voor energie
• Uithoudingsvermogen
• Langdurig prestatievermogen

Anaerobe training = training waarbij geen zuurstof wordt gebruikt, zoals HIIT en sprinten.
• Ontwikkelt anaerobe energieproductie
• Sprintvaardigheden
• Bestendigheid tegen vermoeidheid
• Maximaal prestatievermogen

 

Lees verder
We maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren.
Meer weten? Lees het cookiebeleid.
Accepteer geselecteerde cookies