Hardlopen in de tijd van het Covid-19 virus

Het zal je niet ontgaan zijn. We leven momenteel in een periode van social distancing door het Covid-19 virus (ook wel Corona virus). In een moeilijke periode als deze is hardlopen de ideale sport om op te pakken in je eentje, zonder teamgenoten, zonder materiaal en benodigdheden die eerst gedesinfecteerd moeten worden.

Hardloopwereld

Toch is het virus niet aan de hardloopwereld voorbij gegaan. Door aangescherpte regels van de overheid en het RIVM moesten sportclubs hun deuren sluiten en werden grote evenementen 1 voor 1 afgelast.

Trainingen

In een zware periode als deze is het verstandig, op een juiste manier om te gaan met je trainingen. Zo kun je het beste lange duurlopen inkorten en zware interval trainingen vermijden. Je moet vaak diep gaan bij deze trainingsactiviteiten en dat is een aanslag op je immuunsysteem. Het kost daarna uren om hiervan te herstellen, waardoor er een lagere weerstand is op dat moment. Tijdens deze herstellende periode ben je vatbaarder voor ziektes en virussen: dus ook voor het COVID-19 virus.

KSP Corona
probiotica

Versterk je immuunsysteem

Nachtrust

Om je immuunsysteem te versterken zijn verschillende middelen belangrijk. Een goede (nacht)rust is een goede basis voor je immuunsysteem. Wanneer je normaal weinig rust hebt, kan het verstandig zijn om in een periode als deze meer rust te pakken dan normaal. Het kan ook zijn dat je noodgedwongen thuis moet werken, dan kun je de werktijd spreiden en tussendoor een powernap nemen.

Voeding

Een andere belangrijke factor in de opbouw van een goed immuunsysteem is natuurlijk voeding. Goede voeding is een heel uitgebreid begrip. Goede voeding is niet alleen gezond, maar moet ook bij je passen. Hieronder geven we enkele voedingstips die goed zijn voor je immuunsysteem:

  • Probiotische voeding (yoghurt, zuurkool, karnemelk, kefir)

Probiotische voeding bevat levende bacteriën die we nodig hebben in ons lichaam. Deze bacteriën zijn goed voor ons lichaam, omdat ze de groei van ziekteverwekkers en verkeerde stoffen tegen gaan. Je kunt deze bacteriën binnenkrijgen door zowel voedingsmogelijkheden die hierboven zijn genoemd of door supplementen.

  • IJzerrijke voeding  (vlees, vis, gevogelte, noten, zaden, gedroogd fruit)
  • Knoflook
  • Bessen (bosbessen, blauwe bessen, bramen, frambozen)
  • Noten en zaden (bevatten onder meer calcium, selenium, koper, zink, ijzer, vitamine E en vitamine B1.

Sporten

Sporten is heel gezond, mits je dit met mate doet. Zware lichamelijke inspanning vraagt veel van je lichaam waarna het weer moet herstellen. Je breekt je bouwstenen af om ze vervolgens weer op te moeten bouwen. Sporten is gezond maar sla de woorden ”diep gaan” in deze periode even over.

Vochtinname

Neem tijdens je trainingsronde een flesje water mee in de hand of om je middel. Zorg dat je tijdens deze ronde genoeg vocht tot je kan nemen zodat je weinig vocht verloren bent als je terug komt. Zo houd je je vochtbalans op peil. Je kunt ook kleinere, maar dezelfde rondjes lopen waar je naast het parcours een bidon kan neerzetten. Deel je bidon niet met anderen!

Naar buiten

Kievit Sport wil graag uitdragen dat het juist nu erg belangrijk is om nu naar buiten te gaan. Een rondje hardlopen, fietsen of lekker wandelen. De zon zorgt namelijk voor de aanmaak van extra vitamine D. Vitamine D is erg belangrijk voor je weerstand en zorgt voor sterke botten en tanden. Met name voor ouderen die hun weerstand op pijl moeten houden is dit van groot belang.

Regels RIVM

Houd hierbij wel de regels van het RIVM in de gaten:

  • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid en/of hoesten en/of keelpijn en/of koorts.
  • Vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer.
  • Iedereen in Nederland wordt gevraagd om, waar mogelijk, 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren.
  • Iedereen in heel Nederland: probeer zoveel mogelijk thuis te werken of de werktijden te spreiden.
Brooks Adrenaline GTS20

Loopanalyse? Maak een afspraak!