Hardlopen met hooikoorts

Nu veel mensen thuis werken is het fijn dat het buiten goed weer is. Dit prachtige weer zorgt ook voor minder goed nieuws, namelijk hooikoorts. De opkomst van hooikoorts komt omdat we een relatief warme zomer hebben gehad waardoor de natuur eerder tot bloei is gekomen. In deze blog geven we enkele tips zodat jij goed voorbereid het hooikoorts seizoen kan trotseren.

natuur in bloei

Hooikoorts

Hooikoorts is een alledaagse term welke wordt gebruikt om allergische klachten te omschrijven welke voortkomen van gras,- boompollen en pollen van (on)kruiden. De allergische klachten aan de luchtwegen worden veroorzaakt door een reactie die het immuunsysteem geeft. Dit komt doordat je stuifmeel hebt ingeademd wat vrij rond zweeft in de lucht.

Hoog gras

Allergie

Ongeveer tussen de 12,5 en 20% van de inwoners in Europa heeft last van een graspollen of boompollen allergie. De klachten van hooikoorts lijken erg op die van gewone verkoudheid. Het verschil tussen hooikoorts en een gewone verkoudheid is dat bij een gewone verkoudheid de klachten na een paar dagen weer verdwijnen. Bij hooikoorts kan het zijn dat je een paar weken last houdt van de klachten. Voornamelijk als je gevoelig bent voor meerdere of verschillende bomen- en graspollen.

  • Niezen
  • Verstopte of lopende neus
  • Jeukende en/of rode ogen
  • Astmasymptomen (piepende ademhaling of benauwdheid)
snuiten

Het pollenseizoen

Bomen, grassen, planten en bloemen groeien in verschillende periodes. Het meeste stuifmeel wordt de lucht ingewaaid tussen maart en augustus. Bomen en struiken beginnen te bloeien in januari, februari en maart. Kruiden beginnen pas in april en mei waar grassen beginnen in maart. De gehele periode dat er pollen in de lucht zitten wordt het ‘’pollenseizoen’’ genoemd. Het pollenseizoen kan dus een groot gedeelte van het jaar bestrijken.

hooikoorts schema

Tips

  1. Kies je moment uit

Je kan het beste ’s ochtends vroeg in de ochtend of ’s avonds later in de avond gaan hardlopen. De concentratie van de pollen is dan het laagst.

  1. Ga hardlopen tijdens de regen

Normaal zou je waarschijnlijk binnen blijven als het regent. Wanneer je last heb van hooikoorts kan het handig zijn om juist in de regen te gaan hardlopen. De regen spoelt namelijk de pollen voor een groot gedeelte uit de lucht.

  1. Voorkom in de ogen wrijven

Wijf zo min mogelijk in de ogen. Je kan stuifmeel aan je handen hebben waardoor het in contact kan komen met de ogen.

  1. Draag een (zonne)bril

Een (zonne)bril beschermt je ogen ook tegen stuifmeel. Ook tegen de wind die het stuifmeel in je ogen kan blazen.

  1. Ga na het hardlopen meteen douchen

Doordat je na het hardlopen meteen gaat douchen heb je minder kans dat je stuifmeel in je mond of ogen krijgt.

  1. Was je kleding uit

Wanneer je je kleding meteen uit wast na het hardlopen blijft er geen stuifmeel aanwezig in de kleding. Wanneer je dit niet meteen wil doen kan het handig zijn om de kleding mee te nemen onder de douche en het daar vast uit te spoelen.

  1. Raadpleeg je huisarts

Wanneer je toch ernstige klachten hebt kan het raadzaam zijn een huisarts te raadplegen. De huisarts kan dan een advies geven voor medicatie. Denk bij medicatie aan tabletjes, oogdruppels of neusspray.

  1. Sportarts

In het geval van astmatische klachten kan het handig zijn om een inspanningstest te doen bij de sportarts. Deze kan tests afnemen om toch verantwoord te sporten.

idea

BENIEUWD NAAR ONZE LOOPANALYSE? MAAK EEN AFSPRAAK!