Hardlopen in de hitte

10 tips voor hardlopen met warm weer.

Het RIVM heeft een hitteplan in werking gesteld in verband met het extreem warme weer de komende dagen. Sporten gedurende deze hitte kan gevaarlijk en onverantwoord zijn. Bij Kievit Sport begrijpen we dat je je trainingsschema graag wilt doorzetten. Hiervoor is het belangrijk om rekening te houden met een aantal dingen. We vinden het belangrijk sporters te informeren zodat je ook in deze periode verantwoord kunt sporten. Daarom geven we je in deze blog 10 tips om met deze hitte verantwoord te sporten.

hardlopen in de hitte

Verantwoord sporten

Tips voor het verantwoord sporten in deze hitte.

De komende dagen zal de temperatuur overdag niet onder de 30 graden blijven. Sporten met deze temperaturen kan gevaarlijk en onverstandig zijn. Wil je toch sporten? Ga dan goed voorbereid op pad. Hieronder vind je 10 tips van onze specialisten, zodat je verantwoord kunt blijven sporten:

1. Goed drinken
Het is belangrijk om je vochtgehalte op peil te houden. Zorg er dus voor dat je altijd water bij je hebt.

2. Smeer je goed in
Bescherm je lichaam tegen verbranding door je goed in te smeren met zonnebrand, bij voorkeur SPF 30 of hoger.

3. Bedek je hoofd voor de zon
Om een zonnesteek te voorkomen is het verstandig om bijvoorbeeld een pet te dragen.

4. Neem iemand mee ter controle
We raden je aan om niet alleen te gaan lopen. Mocht de hitte je, ondanks onze tips, toch te veel worden, dan kan je sportmaatje ervoor zorgen dat je in veiligheid wordt gebracht.

5. Stop wanneer je lichaam het laat afweten
De hitte vraagt veel van je lichaam. Merk je dat je duizelig wordt? Stop dan meteen met sporten en laat je lichaam rustig afkoelen.

6. Draag luchtige kleding
Luchtige kleding zorgt ervoor dat de hitte makkelijker je lichaam kan verlaten.

7. Pas je tempo en afstand aan
Het is verstandig om je training aan te passen op de hitte. We raden je aan je tempo en afstand te verlagen.

8. Ga niet midden op de dag sporten
Aan het begin of eind van de dag is de temperatuur lager dan midden op de dag.

9. Neem extra pauzes
Zo geef je je lichaam de tijd om de hitte beter te verwerken.

10. Draag een sporthorloge

Een sporthorloge houdt je lichaam in de gaten. Deze geeft aan wanneer je te veel van je lichaam vraagt, zodat je op tijd kunt stoppen.

Blijf ook na je training alert!

Ga je de warmte trotseren met onze tips? Blijf ook na je training alert en houd signalen van je lichaam in de gaten.

Stop niet gelijk met sporten, ook al ben je uitgeput. Breng je hartslag langzaam naar beneden door een stukje uit te wandelen, de cooling-down. Doe je dit niet, dan kan je duizelig worden, moe worden of flauwvallen. Trakteer jezelf daarna op een lekker glas water of een koud ijsje.

hardlopen in de hitte