Moet ik ’s avonds ruim 2 uur wachten na mijn warme maaltijd om te kunnen sporten?

Als sporter krijg je hier regelmatig mee te maken. Het advies is inderdaad om ruim 2 uur voor je training je laatste ‘grote’ maaltijd te nuttigen. Het maag-darmkanaal vraagt om een constante aanvoer van bloed om je eten te verteren. Als je direct na het eten gaat sporten vragen je spieren om zuurstofrijk bloed en hierdoor kun je tijdens het sporten last krijgen van een vol gevoel, brandend maagzuur, misselijkheid, opboeren en soms zelfs overgeven. Door bovengenoemde maag-darmklachten en doordat de energie uit je eten nog niet beschikbaar is voor je lichaam kun je niet optimaal trainen. Dit verschilt echter per persoon. Sommige sporters kunnen na 1 uur alweer intensief sporten en sommigen moeten soms wel 4 uur wachten.

Heb jij last van deze klachten tijdens het sporten? Dan hebben we voor jou enkele praktische tips:

  • Neem bij je lunch een extra snee brood en neem in de middag een tussendoortje, bijvoorbeeld een stuk fruit of yoghurt met muesli/noten. Zo kun je direct uit je werk gaan sporten en na het sporten een lichte en wat kleinere warme maaltijd nemen.
  • Wellicht kun je de warme maaltijd en broodmaaltijd omruilen. Eet dan wat sneetjes brood aan het eind van de middag en de rest bij terugkomst van het sporten
  • Je kunt je warme maaltijd ook verdelen in kleinere porties: schep een normale portie op en deel dit door twee. Eet het ene deel voor het sporten, en het andere deel na het sporten.
  • Je kunt van je warme maaltijd voor het sporten alleen de aardappelen/rijst en groente opeten en na het sporten je stukje vlees, vis, kip of vegetarische vleesvervanging.
  • Kook op de dagen dat je wat meer tijd hebt een grotere portie en bewaar dit in de vriezer of koelkast. Zo hoef je op een dag dat je wilt gaan sporten niet te koken en kun je eerder warm eten.

 

Probeer enkele tips uit en kijk wat het beste bij jou past.

 

Perfecte samenwerking
Wij werken samen met sportdiëtist Mirjam Bon om naast onze uitgebreide bewegingsanalyse ook voedingsadvies aan te kunnen bieden.

Uitslagsweg 102
7556 LT Hengelo ov
E-mail: bonsportdietist@gmail.com
Tel: 06-23135714
Website: www.sport-dietist.nl

sportpiramide

Loopanalyse? Maak een afspraak!